Julen 2008

Har inte riktigt haft tid att sätta mig här och skriva ner vad som har hänt över jul, eller jag har inte prioriterat det heller. Så vart börjar vi... dagen före julafton blir nog bra.


23 December

Jobbade fram till lunch. Sen hade vi lovat vår kollega att spela in ett frånvaromeddelande på hennes telefon för hon hade glömt det när hon gick hem dagen före. Marina snackade..
"Hej, du har ringt till .. . Jag är på semester och återkommer den 7januari, välkommen åter"
Sen körde vi vår lilla kupp, Marina drar i och börjar hurtigt och klämkäckt sjunga:
"Hej Tomtegubbar slå i glasen och låt oss lustiga vara, GOD JUL önskar Stina"
haha, ojoj.. jag skrattade så jag blev alldeles svettig och tårarna sprutade.
Sprang nyss iväg för att ringa dit, och den var fortfarande kvar. haha.
Sen åkte jag och syster iväg till Valbo på eftermiddagen, hela tiden ägnades åt att köpa en klänning åt moi som jag kunde ha på jul/nyår. Efter många om och men, många klänningar som åkt av och på så hittade vi tillslut en vanlig svart klänning, precis som jag ville ha! Åkte hem, gjorde i ordning det sista med julklapparna och sen gick jag, syster, bror och pappa i kyrkan. Det blir lixom riktigt jul när man sitter där tillsammans i en fullproppad kyrka. Fullt med alla möjliga människor som man både känner igen och känner. Bäst är det när prästen pratar. Han berättar historier, drar skämt, delar med sig av erfarenheter, svär på engelska.. Låter nog väldigt konstigt för er som inte har lyssnat på honom. Men han är helt enkelt som vilken annan människa som helst. En väldigt bra talare och sprudlande själ.
Sen får vi såklart inte glömma att när Åkesson sjunger OH helga natt, då är det julkänsla i heela kroppen :)



24 December - Julafton

När jag vaknade på morgonen hade jag redan fått 10 God Jul sms av mina vänner. Fick väldigt väldigt många mer under dagen och jag är så glad att jag har så fina vänner <3

Dagen började som vanligt med julgröt, som alltid står färdig på spisen när vi kommer ner på juldagsmorgonen. Efter det åkte vi "barn" iväg till hockeyplan för att åka lite skriller.

Syster skrev julklappsrim medan jag ägde ut bror på isen ;)

Sen var det hem, duscha och göra sig i ordning för julmat med la famiglia, m&m och f&f.
Ögat vill mer än vad magen orkar, jag äter alltid så att jag mår illa på julen;P Men man ska vara glad att man har möjligheten att göra det. Kollade faktiskt inte så mycket på Kalle Anka i år.. vi såg de här nya klippen som de brukar visa på slutet varje år. Sen var det dags för tomten, här är han som kom till Wijberget.
 
och här är resten av gänget som var med :)
 + Olle då, alias tomten.
Resten av julafton är inga måsten. vi kollar på tv, äter choklad, tar emot jul-sms.
Några i familjen åker iväg och tomtar på annat håll. Man bara ÄR helt enkelt. Mysigt och trevligt.



25 December - Juldagen

Den här dagen sov jag läänge. Himla skönt faktiskt. Höll på och kolla runt lite om jag skulle gå ut någonting på kvällen. Hade ju några ställen att välja på, men det lutade åt Sandviken, där jag tillslut hamnade också. Men först så var det Åmot som gällde. Först när vi kommer dit så är det fika, sen grejar vi lite innan kl.17, när tomten kommer.
(killarna spanar efter tomten)
Vi hade nämligen bestämt data-dejt med kusin Elin i Kalifornien (men hos henne var kl. 8 på morgonen). Kul att se henne och alla hennes små ungar. Kämpobergstomten var punktlig och dessutom väldigt duktig på engelska!
 Santa snackar engelska i camen^^

Svante fick en heldag i julklapp av mig, vi skulle gå på Ockelbo badhus tillsammans. Han tänkte till en sekund när hans mamma berättade, sen sken han upp som en sol och sa "JAAA!;D" Sötunge.
Mina jular är traditionella och ser i stort sett likadana ut varje år. Man får lite olika julklappar, släkten har växt lite, blivit lite äldre och har andra kläder på sig. Annars så är den till punkt och pricka rätt lika, precis som det ska vara.
Vilket betyder att efter tomten har kommit så börjar de vuxna att laga mat. Jag letade länge efter farmors kolor som hon hade gjort, bara för att jag hade skrivit i bloggen att det var viktigt på julen. Bara för att hitta att de stod på exakt samma ställe som de brukar göra..

VARNING! Elin, känsliga bilder.. kolla bort!


Sen var det julmat igen. Vi sjöng julsånger, drack julmust och åt läfsor så att det stod härliga till. Jag och Svante bjöd varandra på varannan tugga hela måltiden. Vilket gjorde att de andra runt bordet tröttnade rätt fort för vi tog så lång tid på oss;P Kan tyvärr inte lägga ut nå bilder på det för det vart inte så vackra. hehe. Men det var roligt.
Däremot kan ni få se några andra bilder som jag har från Juldagen.

Sen bar det av till Ockelbo, för att sedan fortsätta till Sandviken. Det var lite av en chansning för jag hade ingen biljett. Chansningen gick i alla fall hem och kvällen var riktigt lyckad.
Åkte dit med Lisa och hennes kompis Veronica. När vi väl var där så träffade jag, Ida, Linnea, Christine med pojkvän, Emilia, Sandra, Luxan, Ida, Johanna, Katja, Frida, Sami, Jocke, Calle, Anders, Ehn, Robin, Erik, Johan, Mattias, Niklas, Moas baldate, min kusins snälla kompis som jag inte kommer på namnet på precis nu, men hon är en jättesöt tjej. Träffade säkert en massa annat folk också;P Jag tror att vi testade på alla olika sorters shots som de hade på det där stället. har inte vågat kolla på kontoutdraget än.. men det stod ju en viss kille i baren så vi var ju tvugna att hålla till där mest hela tiden^^
Hem kom jag också, och den historien fick jag höra HELA DAGEN EFTER.
Utan min mening så hade jag lyckats väcka hela familjen. Mamma kommer rusande ner för trappen för att finna mig sittandes inne på golvet. Hon trodde att jag hade ramlat och höll på att riva hela stället. Hon var tvungen att hjälpa mig upp för jag klarade inte av det själv. För det första så hade hon väl inte väntat hem mig ens.. I säng kom jag åtminstone och fick höra hundra tusen pikar om det här nästa dag.
Men det här var inte alls hur jag upplevde morgonen.
Jag tog upp min nyckel, smög in i huset och hände upp den i nyckelskåpet. Samtidigt som jag råkade ha ner en annan nyckel på golvet, som oturligt nog lät litegrann. Sen gick jag in till min söta hund Freja, satte mig på golvet för att klappa lite på henne innan jag skulle borsta tänderna. Då kommer min mamma nerrusandes för trappen (det har vi i alla fall samma version om) och finner mig sitta på golvet där inne. Hon drar upp mig från golvet och sen tar jag ett glas vatten innan jag klär av mig och lägger mig för att sova. Inte alls så dramatiskt som övriga familjen påstår.
Men slutet gott allting gott.



26 December - Annandagen

Vaknade och kände mig otroligt pigg, tänkte inte ens att "oj, jag ska vara trött för jag har varit ut igår". Utan jag gick ner och åt frukost, sen åkte pappa och jag ut och åkte skidor.. För första gången i vinter, och det var verkligen på tiden kan jag lova. Om ca 2mån ska jag åka stafettvasan!!

Själva skidåkningen kunde väl ha gått bättre, men jag tog mig runt 5km och var helt nöjd med dagens insats med tanke på gårdagens bravader. På vägen hem åkte vi upp på skogen för att kolla hur mycket snö det var om pappa kunde släppa hundarna senare. Han körde som en tok. Gasade, tvärnitade (det var ju något spår på sidan av vägen), sen backade han, gasade, bromsade. Inte konstigt att man börjar må lite illa då. Sen kommer jag hem, dimper ner på köksstolen och Fredda säger "du ser full ut".
Resten av dagen blev i alla fall lugn. Vi spelade spel.. 4ggr och jag och Olle vann inte en enda gång. Annie och Fredrik vann 2ggr och mamma och pappa vann 2ggr. Fast vi var ganska nära ett par gånger att vinna.




Nejni... nu vart det här himla långt. Jag har ju inte kommit längre än annandagen än. Så vi får väl säga
To be continued...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0