Midsommar

Midsommar enligt tradition - eller ja, nästan i alla fall.

Dagen börjar med en bilfärd ut till Axmar, där ska man springa (andra springer, jag brukar gå med mamma) en liten nätt tur på 8km. Tyvärr var mitt gryn sjuk i år igen så hon kunde inte vara med:(
Jag joggade faktiskt HELA vägen utan att stanna en enda gång, i lurarna hade jag blender, så man kan väl nästan säga att jag dansade fram 8km. Fick ett jädra skavsår men fortsatte utan att stanna ändå. När vi hade kommit till skylten 7km så ökade jag farten och sprang ifrån min mor, helt ofattbart att jag inte kände mig direkt trött då. Tävlar ju inte med eliten i toppen, jag är bara glad för att jag kommer runt. Jag springer för fikats skull ;) Ni som känner mig vet att det är sant, haha. När man kommer i mål så är det prisutdelning, de har hur många priser som helst. tidigare år så har jag fått en elvisp och en hängmatta. I år fick jag en liten frysväska med godis.
När jag kommer tillbaka till bilen så har jag ett missat samtal, ett mkt konstigt nummer. Hjärtat slår till ett extra slag och jag ringer till telefonsvararen för att kolla om det kan vara så som jag tror och hoppas att det är...
Och DET ÄR DET, det är Moa som ringer och sjunger små grodorna för mig!! Ändå från Australien får jag ett midsommarsamtal <3

Klockan 13.40 kommer jag hem till lgh igen, då har jag 20 minuter på mig innan midsommarfirandet börjar på pålsgården. In i duschen och på med en klänning och kasta mig på cykeln. Väl där så träffar jag en massa folk, måste bara nämna några. Den första jag ser är Johan, iförd folkdräkt, helt underbart :) De andra två jag ser är Annie och Lisa, iförd två midsommarkransar, som ser mer ut som turbaner. Alltså gigantiska kransar gjorda av endast hundkex. Sedan ser jag min midsommarpartner, Tine. Hon vinkar dit mig så dansar vi tillsammans med Anna, Linn och jättemånga andra runt midsommarstången. Det är också flera andra uppträdanden, Josse och Julia sjunger, det spelas nyckelharpa, fiol, sång, och dans. Jag har skickat hälsningar till halva min telefonbok och önskat trevlig midsommar, fått en hel del tillbaka :)

På kvällen ska vi åka upp till Långbo, min familj vill inte ha mig med så jag får åka med Olssons istället.  Det är Julia som kör och hon var jätteduktig:D
Några bortfall, Josse jobbar (kommer senare) och Annie drog till GBG för att checha ACDC (åkte tidigt). Men vi fick lite tillöking av Olle E och Oscar!
Vid den här tiden på  dagen så är jag så fruktansvärt hungrig, jag har tidigare ätit en pirog till frukost, en banan och en kexchoklad till lunch och en bulle på eftermiddagen. Det var sååå gott med all mat!
Inte nog med det så är solen framme, det är riktigt varmt och vi sitter på stranden och äter allihopa tillsammans.
 
När maten är nere i magen så blir det kubbspel, och dans kring midsommarstången såklart ;)
Här kommer en liten film, observera den otroligt vackra stången i mitten! (OBS! ryktena går att de vuxna också dansade senare på natten, vi hade redan dragit oss in för att spela lite spel på, men vi råkar veta att det finns filmbevis på det också)

Efter dansen spelade vi alltså spel, sen var det några som skulle basta  och näcka (har lovat att jag inte skulle lägga ut bilder på det ;P). Olle E fick 4 tjejer med sig hem på natten, vilken lyckost, hehe. Jag sov inne hos Maddi, lite tjejsnack innan vi somnade, helt slut.

På morgonen fick vi frukost, sedan bar det av till Holmsveden och fotbollsplanen där. Det var dags att börja träna inför årets Lingbolyra. Killarna vill ju inte vara med oss i år utan de skulle ha ett eget lag "drängarna". SYND för dem att vi är anmälda och att de anmälde sig för sent och står på reservlistan. Jädrar i min låda vad de måste smöra om de ska få vara med oss i år!!!
vi delar upp oss tjejerna mot killarna, jag börjar med två varningar, men det var väl i stort sett det enda jag hade att hurra för. Vi spelar tre omgångar. Jag gillar brännboll, det är kul!
motståndarlaget -killarna, fick inte vara med på bild.
Sen dansar vi lite på gräsmattan innan fröken Mellström kommer med den briljanta idén att "ska vi inte springa tillbaka?". Naturligtvis är ju sällskapet ena riktiga hurtbullar och tycker det är en väldigt bra idé. De yngre tar täten medan jag och Maddi joggar himla sakta. Vi kommer väl 1-2km när jag ser röda smultron på min högra sida! var ju bara tvungen att stanna och äta, smaskigt värre. Sedan var det ju llite svårt att komma igång, men vi joggar på. Känner verkligen att usch vad tung jag är sedan gårdagen och brännbollen, en aning träningsvärk har jag också. Vi kommer till backen där Tomas, Stefan och Åsa bor. Men ååååh, kan vi inte gå lite nu - säger jag.
Sen går vi resten av kilometrarna tillbaka. Lite kalla, men vi hade ju redan bestämt att vi skulle bada. Så det var bara att dra av sig skor, t-shirt och shorts och kasta sig i ån. (Rättare sagt, masa sig nerför stegen, dyk under med hela jag och sedan snabbt upp igen och därefter in i en varm dusch).
Sen tog vi det lugnt framför en film. Några kände för att basta i den utomordentliga bastuvagnen som bröderna Olsson har byggt. Bara att haka på bilen och ta med sig.

Efter Matilda hade försökt gömma sina tårar till den sorgliga filmen vi kollade på (som inte slutade som hon ville) så åt vi grillat. Fick ett sms idag på eftermiddagen där Maddi bad mig att endast skriva snälla saker om henne i bloggen. Hon har varit lite, hmm ska vi ta ett mildt uttryck, busig i helgen :P
I alla fall så var det dags att liva upp stämningen lite. Traditionsenligt så fick det bli leken tjuv och polis.
Vi delar upp oss i lag och härjar runt på hela bondgården. Man kan ju inte hjälpa att man får den där känslan när man är lite skräckförtjust. Vid ett tillfälle gömmer vi oss bakom häcken. Raggarbilen som åkte förbi måste tyckt  att vi var knäpp^^  Jag har sån träningsvärk i låren och kan inte sitta på huk utan måste sätta mig ner i det blöta gräset. ARSLET RAKT PÅ EN BRÄNNÄSSLA. AJ AJ AJ AJ!!!
Men vi hade skoj ändå ;)
Sen blev det lite efterrätt och sång, möjligtvis att vi tränade till ett sånguppträdande på marknaden... man vet aldrig!!
Vid tolvslaget sjunger vi för Julia som fyller år :) Grattis!
Sedan får jag köra hem två snapsande föräldrar.

Idag har jag sovit till halv 12, haft en sådan fruktansvärd huvudvärk så man bara vill lägga sig ner och grina. Drack 1½ cider i fredags kväll, så inte var det de. Tar en ipren och åker upp till Åbyggeby och tränar. Himlen drog ihop sig och åskan dånade en bit bort.. där var förklaringen.

Egentligen skulle jag vilja ha lite semester nu, men det är ju faktiskt bara jobb i 4 dagar till för mig, sedan är det marknad och sen drar vi till Öland:D Sweet!

Tack för en toppen-midsommar hela gänget!
Och tack gud för den glimt av sol som vi fick ;)


Kommentarer
Postat av: LISA

fasen ida, en hel uppsats om vår midsommar, inte dåligt de! :D

2009-06-22 @ 00:00:33
Postat av: Matilda

Haha, himla härligt blogg inlägg ida ;) tack för en härliga midsommaren och för att du skrev snällt ;)<3

2009-06-23 @ 19:04:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0